Sponzorované odkazy:


Diskuse i na konci stranky FACEBOOK bez nutnosti registrace v tomto foru

Broušení malých vrtáků

Vrtačky, brusky, šroubováky

Broušení malých vrtáků

Příspěvekod AdminNovy » pát srp 03, 2018 11:48 am

Vrtáky je třeba chladit při broušení, aby broušené místo se nevyhřálo - fialová barva materiálu.
Pak by byl břit měkký a rychle by se ztupil. Stačí mi na to konzerva a deci vody.
Vrtáky s tvrdokovem - napájeným plátkem nechladím ve vodě, plátek může prasknout.
Chvíli počkám, nebo brousím jiný vrták.
Broušení vrtáku se trénuje na průměrech 8 mm a větších, kde je dobře vidět co bylo broušeno.
Otáčky vřetene - vrtáku v závislosti na jeho průměru jsou na tomto odkaze:
https://dum-zahrada.okhelp.cz/forum/viewtopic.php?f=77&t=1972&p=2294

Na broušení malých vrtáku si dělají přípravky například z matice, jejíž uhel šestihranu zajistí správný úhel pro většinu vrtaných materiálů.


Já upínám malé vrtáky do kleštiny ruční vrtačky a brousím vrtáky v ní viz obrázek.
brouseni-malych-vrtaku-ve-sklicidle-vrtacky.jpg


Příčné ostří u vrtáku
Broušení je třeba nacvičit na větších průměrech vrtáků - 10mm a více.
Příčné ostří by mělo být co nejkratší. Na obrázku spojuje místa, kde břity přechází v rádius.
Pokud bude 45°k břitu, bude to ideální. Pokud se nepodaří nabrousit krátké a vrták bude použit již na předvrtanou díru, nemělo by to tak vadit.
Toho bylo dosaženo když břit byl vodorovně ke kotouči brusky.
Jakmile došlo k pootočení vrtáku, středové ostří se velmi prodloužilo a vrták nebylo možno zavrtat do kovu.
vrtak-sroubovity-pricne-ostri-jak-spravne-nabrousit.png

Úhel hřbetu - podbrus hřbetu
Úhel hřbetu - hřbet je za ostřím vrtáku a musí být podbroušen tak, aby se ostří mohlo zakrojit do materiálu.
Nelze jen vrtákem při broušení pootočit, protože by vznikl efekt tužky v ořezávátku - hřbet by byl ve stejné výši jako ostří břitu a vrták by nevrtal.
Toho lze dosáhnout tak, že vrták nepřitlačím ke kotouči vodorovně, ale mírně skloněný vzhůru - asi 15° a při broušení jej otáčím ve směru jeho závitu - jak se otáčí při vrtání a ještě zároveň více nakláním, aby se obrousil i hřbet - ne jen břit a navíc odkláním viz obrázek.

vrtak-sroubovity-uhel-hrbetu.png


Broušení vrtáku - podbrus hřbetu - pohled shora
Vrtákem mírně otáčím po směru jeho pracovního otáčení asi o 20 až 30°(při větším pootočení bych mohl ztupit protilehlý břit), špicí mírně zvedám o 20° a konec dříku posouvám vlevo taky o 20° - z pohledu shora.
postup-brouseni-vrtaku-okhelp-cz.png

Broušení vrtáků - pohled z boku
Dbám na to, abych byl vrtákem nad středem kotouče, abych břit nepodbrousil.
Začínám brousit s břitem vodorovně k čelu kotouče.
Dřík vrtáku je mírně špicí vzhůru - začátečník musí trénovat.
Dříkem mírně otáčím viz obrázek výše, ve směru vrtání vrtáku.
Zároveň špici vrtáku mírně zvedám až o 1cm, vzhůru po kotouči a vrták nakláním - sklon zaručí, že hřbet bude podbroušen a ostří se bude moci zakrojit do materiálu.


brouseni-vrtaku-postup-okhelp-cz.jpg


Pokud bych vrtákem při broušení jen pootočil, aniž bych jej nakláněl, nabrousil bych jej jako tužku - hřbet by byl ve stejné výši jako břit a břit by neměl kontakt s materiálem, nemohl by se do něj zakrojit - vrták by nevrtal viz obrázek.
Na tomto principu funguje mnoho prodávaných přípravků, takže nabrousí sice správně vrcholový úhel, ale podbrus hřbetu nevytvoří.
brouseni-vrtaku-chyba-pri-brouseni-hrbetu.jpg

Přípravek na broušení vrtáků z matic - matice a šroubu
Pokud není svářečka tak byla možnost jen provrtat velkou matici např. M20 přes její hranu na protější hranu 6 mm vrtákem (větší vrtáky už se brousí v ruce snadno).

Na obrázku je přípravek z M20 matice, do které byla vyřezána prizma, aby do ní vešel vrták 8 mm průměru.
Na matici byla přivařena další matice. Do ní se pak zašroubuje zajišťovací šroub.
Vrcholový úhel matice je vodítkem pro broušení vrcholového úhlu vrtáku.
Mírné naklonění matice k brusnému kotouči pak zajistí podbrus hřbetu vrtáku.


pripravek-na-brouseni-vrtaku-z-matic-a-sroubu.png


Vrtání a otáčky vrtáku - vlastní zkušenost
Čím větší průměr vrtáku, tím menší otáčky. Nezapomínat chladit!
Ocel:
2 4000 otáček za minutu do 4 mm průměru.
1 600 do 6 mm.
1 200 do 8 mm.
1 000 do 10 mm.
600 do 15 mm.
Barevné kovy můžu vrtat většími otáčkami - zhruba 10% vyššími, ale nesmím moc tlačit.
Hliník má tendenci se zakousnout a vytrhnout. Musí být dobře upnutý a příliš netlačit na vrták.
Plasty se vrtají o 10% nižšími otáčkami, příliš se netlačí, pozor na teplo.
Dřevo vyžaduje vysoké otáčky - 2 500 za minutu (i vyšší), pro všechny výše uvedené průměry.

Přípravek na broušení, nebo naučit se brousit vrtáky ručně?
Jednoznačně je lepší naučit se brousit ručně.
- kdykoliv si nabrousíte vrták a to dle potřeby
- značná časová úspora
- mnoho přípravků a nástrojů na broušení vrtáků je nefunkčních např. na principu - ořezávátka - fungují některé brusné nástavce pro broušení malých vrtáků, ale nevytvoří podbrus hřbetu, takže vrták je nutné nabrousit ručně.
AdminNovy
Site Admin
 
Příspěvky: 752
Registrován: stř lis 02, 2011 10:07 am

Zpět na Nářadí, nástroje i elektrické vrtačky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

%2F%2Fdum-zahrada.okhelp.cz%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ff%3D77%26t%3D1971%26title%3DBrouseni-malych-vrtaku link
  Máte nějaké připomínky, dotazy? Chcete reagovat na obsah nějakého příspěvku?